Oppsummering
Lær om bedriften du ønsker å jobbe for
- Før du går til et jobbintervju, bør du allerede vite noe om bedriften du ønsker å jobbe for.
- Det er svært uheldig å stille intervjueren spørsmål om, det som for han er, selvfølgeligheter, siden det viser at du ikke har gjort «hjemmeleksa» di skikkelig.
- Firmaets historie, virke og visjon er viktig å vite noe om, slik at du ikke fremstår som totalt uinteressert.
Tren og tenk gjennom mulige spørsmål du kan få
- Ved å trene og tenke gjennom potensielle spørsmål som vil komme opp i intervjuet, står du bedre rustet til å svare. Blant annet kan det være lurt å ha gode og innsiktsfulle svar på spørsmål som:
- Hva er dine positive og negative sider?
- Hva kan du tilføre bedriften, og hvordan vil du gjøre det?
Kjøp nye klær og fiks på fasaden din
- Folk flest føler seg mye bedre når de går i splitter nye klær og har fikset på fasaden sin.
- En hårklipp og noe godluktende parfyme er heller ikke til å kimse av
- Men, ikke overdriv – du skal ikke på byen
Visualiser og tenk at du får jobben
- Poenget med å visualisere før jobbintervjuet er å bygge opp selvtillit.
- En person med mye selvtillit utstråler selvsagt det, og er dermed lettere å satse på for en krevende arbeidsgiver.
Gjør et solid førsteinntrykk på arbeidsgiveren
- Førsteinntrykket du gir en potensiell arbeidsgiver er ekstremt viktig, fordi mange stillinger krever at du omgås nye mennesker.
- Følgelig vil arbeidsgiveren din at du skal gi disse menneskene et godt førsteinntrykk av deg selv, siden du representerer bedriften.
Bruk «kunstpause» før du svarer på spørsmål
- Av ren høflighet burde du vente to-tre sekunder før du svarer på spørsmål.
- Da ser svaret mindre innøvd ut, og du gir arbeidsgiveren signaler om at du er i stand til å tenke.
- Å fyre løs med innøvde svar er lite formålstjenlig, og fremstår som uhøflig for mange.
Speil kroppsspråket til intervjueren
- Vi snakker selvsagt ikke om å herme her.
- Men det er lurt å sitte i samme positur og ta en slurk av koppen når vedkommende gjør det. Hovedpoenget er at du bruker både kroppsspråk såvel som toneleie til å underbygge at du trives i situasjonen.
Vis initiativ og engasjement
- Personer med initiativ er ettertraktet på arbeidsmarkedet, fordi de ikke trenger å bli kommandert rundt og «mikroledet».
- Initiativ og engasjement kan du kommunisere ved å vise til punkter på CVen din, eller rett og slett bare fortelle om episoder der du har tatt initiativ.
- En annen måte du kan kommunisere engasjement på, er ved å vise til aktiv deltakelse i frivillige og/eller veldedige organisasjoner.
Spør og grav om relevante ting
- Ved å spørre viser du selvsagt initiativ, hvilket er en bra ting!
- Dessuten får du kartlagt bedriftskulturen og om stillingen faktisk er en jobb du vil ha.