Når du skal søke på en jobb

Før du skal starte med å søke på en jobb så bør du hente inn så mye informasjon som mulig om selve jobben du søker på, arbeidsgiver og bransje. Stillingsannonsen er ofte utgangspunktet når du skal skrive en søknad, og når du skriver søknaden skal det komme tydelig frem at du har lest og forstått annonsen, og at søknaden er tilpasset denne.

Dersom du sender en åpen søknad, altså at stillingen ikke har vært utlyst offentlig, så skaffer du til veie så mye informasjon som mulig fra den som tipset deg om stillingen. Se for deg en standard stillingsannonse for denne type jobb og prøv å finne frem til den type informasjon som ville stått i en slik annonse.

Prøv å finn svar på dette om arbeidsgiveren:

  • Hvilke produkter og/eller tjenester leverer arbeidsgiveren.
  • Hvilken bransje er arbeidsgiver i.
  • Hvilken posisjon har arbeidsgiver i markedet. Er det en ledende aktør, eller en mindre utfordrer.
  • Har det vært noen nyheter om arbeidsgiveren nylig.
  • Hvor mange ansatte er det.
  • Er det en lokal virksomhet, eller driver den virksomhet over større områder.
  • Eventuelle kjerneverdier, visjon og målsetninger.
  • Hvem er kundene.
  • Hvilke konkurrenter finnes til arbeidsgiveren.
  • Hvem jobber der, kanskje du kjenner noen.
  • Hvilke type arbeidskraft jobber i bedriften. Er det kun ingeniører, eller jobber det andre yrkesgrupper i bedriften.
  • Hvordan har økonomien til bedriften utviklet seg.

Hvor kan du finne denne type informasjon?

  • I stillingsannonsen vil du ofte kunne finne den del informasjon som besvarer noen av spørsmålene ovenfor.
  • Bedriftens hjemmeside.
  • I brosjyrer og produktkataloger.
  • Kanskje de har publisert og offentliggjort årsrapporter.
  • Snakke med noen du kjenner som jobber i bedriften.
  • Snakke med noen som jobber i samme bransje.
  • Kontakte arbeidsgiver.
  • Bruk Google til å søke opp informasjon og nyheter om bedriften.
  • Sjekk Brønnøysund registrene, her kan du finne informasjon om økonomi, roller og annet.

 

Translate »