Skal jeg ringe arbeidsgiveren?

Etter at du har lest stillingsannonsen, så bør du sitte igjen med et inntrykk av hva jobben går ut på samt hva slags type person de er på jakt etter.

Dersom du føler at noe er uklart, så bør du ta kontakt med arbeidsgiver. Det er vanlig at det i stillingsannonsen er oppgitt en kontaktperson som kan ringes for å få mer informasjon om stillingen.

Gjør gjerne dette, men først etter at du har funnet ut hva du vil spørre om. Du må også være forberedt på at det kan bli stilt spørsmål tilbake.

En slik samtale skal ikke vare for lenge, det sier seg selv at denne personen kanskje skal forholde seg til mange søkere ikke har kapasitet til å holde lange samtaler med samtlige søkere på forhånd.

En telefonsamtale gir deg mulighet til å stille konkrete spørsmål om stillingen og arbeidsgiver. Men du må også huske på at den gir arbeidsgiver mulighet til å danne seg et førsteinntrykk av deg. Selv etter en samtale på kun noen få minutter vil både du og arbeidsgiver sitte igjen med et inntrykk av hverandre.

Du vil med stor sannsynlighet aldri oppleve å få jobben på direkten, se heller på denne samtalen som en forberedelse til skriving av søknad og CV. Hold derfor fokus på de spørsmålene du har forberedt, hvilke krav arbeidsgiver stiller til kandidat og hva slags arbeidsoppgaver du kan forvente deg. Det kan til og med hende at du finner ut at jobben ikke er noe for deg i løpet av denne samtalen.

Unngå at samtalen blir en sammenhengende tirade av skryt.

Du kan ringe til arbeidsgiver når:

  • Det er uklart hva jobben innebærer av arbeidsoppgaver og ansvar.
  • Du har gått gjennom alt av informasjon på nett og andre plasser, og ikke funnet svar på dine spørsmål.
  • Du trenger mer informasjon om stillingen slik at du kan tilpasse både CV og søknad til stillingen.
  • Du har forberedt deg godt nok og tenkt ut gode spørsmål. Aldri ring en arbeidsgiver dersom du ikke har noe å spørre om.

Når skal du ikke ringe arbeidsgiveren?

  • Du vet ikke hva du skal spørre om.
  • Du har ikke søkt svar på spørsmålene dine gjennom tilgjengelige informasjonskanaler.
  • Du er kun ute etter å markedsføre deg selv og ditt kandidatur til stillingen.
  • Du har ikke konkrete spørsmål, et spørsmål som «fortell mer om stillingen» er alt for lite konkret.

Telefonfolkeskikk

Alle er ikke like vant med å bruke telefonen i slike sammenhenger, og det kan derfor være greit å tenke over noen små ting:

  • Presenter deg alltid med fullt navn til alle som svarer telefonen.
  • Fortell med en setning hvorfor du ringer.
  • Vær sikker på at du snakker med riktig person før du begynner å stille spørsmål.
  • Husk å alltid vise respekt for den du ringer til ved å spørre om de har tid til å prate med deg.
  • Unngå en rotete samtale med å ha forberedt konsise spørsmål.
  • Smil når du prater i telefonen, dette kan være med på å gi samtalen en positiv tone, og du vil samtidig virke blid og entusiastisk.

 

 

Translate »