Det er viktig at søknaden du skriver er tilpasset stillingsannonsen, eller den type jobb du søker på med en åpen søknad.
Et godt tips er å alltid starte med et blankt ark og utform søknad fra bunn av. Dersom du har andre søknader på lignende stillinger så er det selvfølgelig lov til å hente gode setninger og formuleringer fra disse.
Hensikten med søknaden er å få arbeidsgiver til å innse at du er rett person for jobben du søker på. Du må derfor med hjelp av søknaden få frem hva du kan tilføre bedriften av kompetanse og egenskaper, og disse må stå i stil med hva arbeidsgiver etterspør. Altså; vis arbeidsgiver at du har forstått hva du søker på.
Still deg selv disse spørsmålene:
- Hva er det arbeidsgiver ser etter?
- Hvorfor ser han etter dette?
- Hvilke kvaliteter trenger jeg for å fylle rollen?
- Hvordan kan jeg overbevise arbeidsgiver om at jeg er riktig person til denne rollen?
Som CV, så skal også layout og innhold på søknad ha en ryddig og profesjonell utforming. En søknad som ser profesjonell ut, vil i mange tilfeller gi et bedre førsteinntrykk enn andre søknader.
Det anbefales også å skrive enkelt og naturlig. Ikke prøv deg på å lage for lange og kompliserte setninger. Ikke vær redd for å bruke punktum. Unngå også for mye detaljert informasjon som fakta om studiepoeng og kurskoder. Denne informasjonen finner arbeidsgiver på din CV.